Wednesday, September 9, 2015

Jambatan Terpendek Didunio..Tauk Sik?

Assalamualaikum... Kitak orang muo perlu tauk bab keunikan dan keanehannya… Dahla terpendek, 2 negaro gik yo..U...


Jembatan tok nang ada u..sikku mulak hawu u...
Duak pulo yang saling berdekatan nang nyato berada dalam duak wilayah berbeza. Pulo yang besar berada dalam Wilayah Kanada sedang pulau yg kecil berada di Wilayah Amerika Serikat. Yang menarik nyo.. duak pulo yang berbeza Negara tok disambung oleh jembatan sepanjang 10 meter. Yolah jembatan internasional terkecik atau terpendek di dunio.Nakkah Unik Nakkah Aneh nyo nak?



‘Pasangan’ pulo terletak dekat Rockport disebut Zavikon. Duak pulo ya termasuk kumpulan ‘kepulauan seribu’ yang berada di Saint Lawrence River di Teluk Alexandria, perbatasan AS-Kanada.

Persetujuan batas wilayah tok telah disepakati antara keduak2 Negara-AS ngan Kanada-sejak tahun 1793. Namun keduak2 Negara memutuskan sik akan membagik duak pulo diperbatasan ya. Sekitar 2/3 pulo berada di Wilayah Kanada, 1/3 nya berada di Amerika. AS maokpun Kanada, menganggap posisi sidaknya setara dalam hal kepemilikan pulau.

Namun bagi sidak pemandu wisata tok merupakan ‘keuntungan’ karena dari segi pariwisata keberadaan duak pulo tok menjadi sangat unik ngan menarik ‘dijual’. Sidak pemandu wisata maok jembatan internasional terkecik di dunio ditauk oleh orang rami.

Pulo besar yg diklaim sebagey Wilayah Kanada dipolah rumah, sementara pulo kecil yg merupakan bahagian dari Amerika, berfungsi sebagey halaman belakang rumah.

Oklah, setakat yo ajaklah team SitokAkuMadahNganKawuLok madah oww... lak ado masa, aku madah ngan kawu agik hooo...

Jangan lupak joins group TOK KELAKAR KITA AJAK di facebook juak k...bye..



No comments:

Post a Comment